האקדמיה בעידן הדיגיטלי

2 מאי

שלושה אירועים שקרו בסמיכות גרמו לי לכתוב את הפוסט הזה. ערב מדע על הבר שנערך ב29 לחודש בת"א, פוסט מצוין של רן הר נבו על "מגדל השן האקדמי" ומייל מאמא שלי שביקשה שאעזור לה להירשם להרצאה פתוחה של אוניברסיטת תל אביב כי היא לא מצליחה. גם אני לא הצלחתי. כנראה שצריך תואר בשביל זה.

שלושת האירועים האלו גרמו לי לסנן משפט שנאמר לי בביה"ס כל כך הרבה פעמים. יש לכם (לאקדמיה), כל כך הרבה פוטנציאל. אתם לא משתמשים בו. ספריות של ידע שלא יסולאו בפז, מרצים מעוררי השראה, סטודנטים עם זמן בידיים שפנויים להובלות ורצון ללמוד. איך אתם מרשים לעצמכם להתנהל בצורה כל כך… אופליין?? נתחיל עם אמא שלי.

אמא שלי (קלות שימוש)

קללת השימוש שלי כסטודנט היה להיכנס למערכת ה"מידע אישי לתלמיד". כדי להיכנס למערכת צריך להזין שם משתמש הניתן לך בצורה אוטומטית (ולא ניתן לשינוי) וסיסמה, אותה יש לשנות פעם בחצי שנה (חייבת לכלול אות גדולה ומספר). אסור לחזור על סיסמא שכבר נתת. כשאתה סטודנט של חמש שנים כמוני, מי לעזאזל זוכר? כדי לשחזר את הסיסמה יש להזין את הקוד האישי (פיסת נייר שניתנה לך כשנרשמת ללימודים). איבדת? לך דבר עם מוקד התמיכה. נראה אם יענו לך.

ברגעי מצוקה כאלו היה מתחשק לי לפרוץ לפקולטה ולרסס על דלתו של הדיקן "פייסבוק קונקט!!!" רק תארו לכם מה אפשר היה לעשות עם פייסבוק קונקט במערכת הזו. לראות מי מהחברים שלי רשום איפה, לשתף סילבוסים, ציונים, דחקות על מרצים.. אמריקה! (גם שם אגב זה לא קורה).

זה מדהים אותי כל פעם מחדש שבמערכות האוניברסיטה אין זכר לסושייאל אפפס. אבל בואו נמשיך, זה עוד בקטנה.

מדע על הבר (מזל, כי אין אותו ברשת)

הייתי בהרצאה מאוד מגניבה של איזה דוד ממכון ויצמן על עטלפים. מחקריו פורסמו במגזינים החשובים ביותר של עולם המדע כפי שציין לא פעם. אפעס, כשחזרתי הביתה לקרוא עוד קצת על המחקר – כלום. הבן אדם והמחלקה שלו פשוט לא קיימים. הייתכן? איך יכול להיות שהישגים חשובים, בכל תחום מחקר אגב, אינם מופיעים ברשת בצורה רשמית? לא בדמות בלוג, או פוסטר, או משהו שניתן לקחת ולעבוד איתו הלאה? אי אפשר לתת לאיזה מאסטרנט לכתוב בלוג על מה שהמחלקה עושה? משל היינו בימים החשוכים של המדע הנסתר, כל אחד שומר לעצמו את ראשוניות הגילוי ומחביא מאחרים את המידע עד לפרסום באחד מחמשת מגזיני הדה-פאקטו של עולם המדע. ככה לא מתקדמים חברים, זוהי רגרסיה.

רן הר נבו (החזון)

רן הר נבו מפנה את תשומת ליבינו לעשרה מנכ"לים מצליחים מאוד של חברות הזנק ישראליות (והוא בניהן) – כולם ללא תואר. קריאה של הפוסט חיזקה לי דברים שכבר חשבתי. השנים שלי באקדמיה עיקבו אותי יותר מכל דבר אחר. הם הפכו להיות גוף לא רלוונטי. יש שם פוטנציאל, אין שם חזון. בואו נדבר רגע על חזון.

שערו בנפשותיכם אקדמיה דיגיטלית. הספרייה כולה אונליין וניתן לחפש (ולמצוא) בה בקלות. כל מאמר מופיע בשפתו המקורית והתרגומים שנוספו לו. הביבליוגרפיה בהייפרלינקים. מתחת לכל מאמר יש מקום לתגובות והמשך דיון. הדיון יוכל להתרחש על גבי המאמר עצמו בליירים נוספים. ההרצאות. כולן מצולמות ועוברות אונליין. הסטודנטים יכולים לצפות מהבית ולהשתתף בצורה פעילה בשיעור. אח"כ הן עוברות לארכיון, בצורה מצולמת ובטקסט. המצגות כולן באוויר, ניתנות לשינוי ועריכה ע"י המרצה-תלמידים. עבודות מוגשות דרך הרשת ונמצאות אונליין למחקר נוסף. תארו לכם שכל מוסד אקדמי היה עושה זאת. לאחר ההשקעה הראשונית, מה זה היה עושה לעלויות שכר הלימוד, לו יכולתם ללמוד מהבית. תארו לכם שיכולתם לגור בכרמיאל וללמוד באוניברסיטת ת"א כסטודנטים מן המניין. תארו לכם שיכולתם לגור בת"א וללמוד בNYU. תארו לכם.

אנחנו רחוקים מהחזון הזה לאין שיעור. אבל אם אפשר, בקשה קטנה בינתיים. אמא שלי רוצה להירשם לשתי הרצאות. "אופרה במסווה" ו"סונטה לשני פסנטרים". ההרשמה בלינק הזה, ומשום מה מבקשים שם לאפשר קוקיז, למרות שהבראוזר שלי בהחלט מאפשר. אז אם מישהו מצליח, תוכלו לרשום אותה +1 ? תודה.

3 תגובות to “האקדמיה בעידן הדיגיטלי”

  1. lee מאי 3, 2012 בשעה 3:09 pm #

    נשמע כל כך טבעי, הגיוני ונכון, רק איך תעשה האקדמיה את הרווחים שלה?

    • גולשים מאי 4, 2012 בשעה 12:06 pm #

      יפתחו בפניה המון אופציות חדשות. מספר התלמידים יוכל להיות גדול בהרבה ואפשר יהיה להרכיב מסלולים אלטרנטיביים קמרים יותר תחת לימודים תעודה. ולו יכולת לראות את ההרצאות שהיית מעוניינת בהן מהבית תמורת 5 שקלים. לא היית הולכת על זה?

Trackbacks/Pingbacks

  1. לימודים ברשת « עסקי אוויר - מאי 6, 2012

    […] שעבר שטחתי את טענותיי ומענותיי בפוסט שדיבר על האקדמיה בעידן הדיגטלי, תוך כדי שאני מאחל לעתיד טוב יותר ולכך שהאקדמיה סוף סוף […]

כתיבת תגובה

